Solo expositie OUDE KERK,

Amsterdam December 2006

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TROUW KRANTENARCHIEF

6 DECEMBER 2006

door Mariska Jansen

Illusieloze lichamen in een koud kamertje

Adam en Eva kleden zich uit, tegen de achtergrond van paradijselijk posterbehang en naast een oude radiator. Dat is een van de portretten uit de expositie ’Naar uw beeld’ in Amsterdam.

 Rogier Willems (1969) raakte al jong gefascineerd door religieuze schilderijen. Twee jaar geleden besloot hij om ze ook zelf te gaan schilderen. „De portretten bevatten schoonheid en zijn theatraal. Samen met de christelijke thema’s zorgen ze voor contemplatie.”

In de Amsterdamse Oude Kerk toont hij zijn kijk op de iconografie – het schilderij hiernaast verbeeldt de liefde van een stel dat onbeholpen hunkert naar het paradijs waaruit het verdreven is.

De expositie ’Naar uw beeld’ toont twaalf ’Bijbelse portretten’ van Willems, met thema’s als Zondeval, Annunciatie en Judith. De schilderijen verwijzen naar de Vlaamse primitieven en de Italiaanse schilderkunst uit de Renaissance, waar de Amsterdammer een bewonderaar van is.

Willems, zelf ongelovig, raakte ontroerd door de oude afbeeldingen en verdiepte zich in de achterliggende verhalen. Zijn eigen portretten ziet hij als onderdeel van de iconografische traditie. Al is er tussen hem en de Vlaamse primitieven een duidelijk verschil. „Ik heb meer oog voor het persoonlijke drama.”

Deze voorliefde voor het tragische blijkt uit ’Annunciatie’. Maria krijgt bezoek van de aartsengel Gabriël en hoort dat ze moeder wordt van het kindje Jezus. Maria staat niet in een traditionele ommuurde tuin, maar zit op het toilet. Willems: „Zo blijkt hoe intiem dat moment voor Maria is. De engel stoort haar, komt zomaar binnenvallen. Daarna moet ze de boodschap die alleen voor haar bestemd is, ook nog eens met de hele wereld delen. Dat is een enorme inbreuk op haar privacy.”

Maria houdt een kerstkaart-met-engeltje van Dick Bruna vast, een verwijzing van de kunstenaar naar de geboorte van het kind. De kleurige toilettegels symboliseren de vleugels van Gabriël. Willems: „Dat is geheel volgens de traditie van de Italiaanse schilderkunst. De engel heeft de prachtigste kleuren, Maria is sober gekleed.”

Het verhaal van de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs ziet Willems als een tragedie pur sang. Eva wordt verleid door een slang en eet samen met Adam een verboden vrucht van de boom van goed en kwaad. Ze worden ervoor uit het paradijs gezet. „Een veel te zware straf voor zo’n onschuldig vergrijp”, vindt Willems.

Als niet-gelovige heeft hij zich het hoofd gebroken over de betekenis van het paradijs. „Ik snap het gewoon niet. Voor mij is het paradijs als je in de armen van je liefje ligt of als je lekker gegeten hebt.”

In zijn verbeelding reduceert Willems de Hof van Eden dan ook tot een wandposter. „Meer dan dat kun je er in deze seculiere tijd niet van maken.”

Adam en Eva kleden zich uit; in het Genesisverhaal trekken ze juist kleren aan. Met die omkering verplaats Willems het tafereel naar de huidige tijd. „Ook nu speelt schaamte nog een rol. Door hun afgewende lichamen verwacht je alleen maar liefdeloze seks zonder vreugde.” De oude roestige verwarming is het laatste beetje warmte dat de aartsvader en -moeder hebben. Willems: „In de kleine ongezellige kamer is het gedaan met de lol.”

Willems probeert met zijn bijbelse werk de oude meesters te benaderen. „Ik wil mooie portretten schilderen en mensen aan het denken zetten. Ik hoop dat ze zich realiseren dat het een verworvenheid is dat ik figuren als Jezus kan afbeelden precies zoals ik wil.”

Net als bij de Vlaamse primitieven kloppen in zijn portretten de afmetingen nooit helemaal. Willems is onder de indruk van de vlakke en kunstmatige schildertechniek van de oude Vlamingen. „De figuren staan in onnatuurlijke poses. Ze zijn stijfjes en gekunsteld. Dat maakt ze zo spannend.”

Willems heeft al plannen voor een nieuwe reeks oud- en nieuwtestamentische portretten. „De Bijbel is dik en bevat zoveel verbazingwekkende verhalen. Genoeg inspiratie om nog tien jaar mee door te gaan.”

 

 

 

 

EXPOSITIE MOVIMENTO

Milaan, 2007 en 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Solo-expositie Stadsschouwburg Amsterdam

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitnodiging solo-expositie (vh) GALERIE WITTEVEEN,

Keizersgracht 538, Amsterdam

18 t/m 20 mei 2012